Ik heb het al wel eens vaker gezegd. Ik heb echt een hekel aan de woorden ‘te druk’. Want druk zijn regel je zelf. Het is maar net waar jij je prioriteiten legt vind ik. . En toen ik oververmoeid raakte kreeg ik er al helemaal een hekel aan. Nooit meer te druk had ik al in november gekocht. Maar het kostte mij net wat te veel concentratie in de eerste maanden toen ik oververmoeid was. Nu een tijdje later heb ik het lezen weer opgepakt en heb ik er nu wel de concentratie voor. Ik kan je vertellen dat dat heel fijn is! Het lezen heb ik weer helemaal herontdekt sinds mijn concentratie terug is. Mijn verlanglijstje op bol.com wordt daardoor ook steeds langer en langer met boeken die op mijn ‘to read’ lijstje staan. Ik heb nooit meer te druk alweer een tijdje uit en vandaag geef ik je mijn mening over het boek.

De titel zegt het eigenlijk al. Door dit boek te lezen zal je het nooit meer te druk hebben. Het is een echt zelfhulpboek die je rust probeert te maken in deze veel vragende maatschappij. Het boek brengt je terug naar waarom je het eigenlijk zo druk hebt en waar die drukte nou precies vandaan komt. En of dat nou aan jezelf ligt of ook een stukje in de maatschappij waar wij in leven.

In het boek wordt onder andere verteld waarom wij mensen van tegenwoordig nou zo druk hebben. Want wat is dat nu precies, druk zijn? En waar komt het vandaan? En waarom moeten we toch steeds het er over hebben dat de een nog drukker is dan de ander. Dit boek geeft je antwoord op deze vragen.

Ook geeft het boek je handvaten om druk zijn te vermijden en onder andere ook hoe je succes bij jezelf kan voelen. Dat vond ik vooral een erg interessant stukje. Want was is nou precies succes?

Wat ik zelf een fijn hoofdstuk vond om te lezen is het hoofdstuk nee zeggen. Ik ben geen goede nee zegger. Hoewel ik dat zelf wel wat meer zou willen. Want ten slotte is een nee voor een ander een ja voor jezelf. Tony geeft aan het eind van elk hoofdstuk een samenvatting en een paar oefeningen waar je zelf mee aan de slag kan gaan. De oefeningen zijn zelf heel laagdrempelig en makkelijk uit te voeren. Vooral de nee oefeningen zijn goed te doen. Zo laat het boek je inzien dat er meerdere mogelijkheden van nee zijn om te zeggen.

Aan het eind van elk hoofdstuk staan deze grijze bladzijden met een samenvatting van het hoofdstuk. Fijn om nog een keer even door te lezen vind ik!

In het boek wordt ook veel uitgelegd over je eigen merk creëren. Ik heb daar zelf niet zo veel mee omdat ik in de zorg werk en niet echt in een bedrijf waar ik van 9 tot 5 werk. Maar natuurlijk is het fijn om daar je ook eens in verdiepen.

Ook staan er aan het eind van elk hoofdstuk een opdracht die je zelf kan uitvoeren. Het zijn opdrachten met een hele lage drempel die je dus makkelijk in het dagelijks leven kan toepassen.

De laatste hoofdstukken vond ik zelf het interessants. Dat ging over tijd steken in familie en vrienden en hoe je reageert als iemands anders iets leuks heeft te delen. Daar kan je namelijk op verschillende manieren op reageren. Zoals op een afbrekende negatieve manier. Een voorbeeld van dat is dat je ineens ergens anders over begint. Of juist positief benaderen en meer vragen stellen. Wist je bijvoorbeeld dat je 15 echt intieme mensen om je heen hebt. En dat je die 500 vrienden op facebook echt niet nodig hebt. Die 15 intieme mensen kunnen zijn je familie (ouders) maar ook goede vrienden en of kennissen. Ik vond dat heel inspirerend om te lezen. Want als je je op die 15 mensen je richt wordt je leven een stuk rustiger en kan je je aandacht ook goed verdelen over deze 15 mensen.

Ik vond het in het begin wel lastig om door te komen. Want er zitten veel wetenschappelijke voorbeelden in. Zoals testen met proefpersonen. Maar vooral in de laatste weken dat ik het boek las vond ik het steeds interessanter worden. Vooral ook de oefeningen en de samenvattingen achter elk hoofdstuk is erg inspirerend vind ik. Zo weet je nog maar weer wat je daarvoor had gelezen.

Ik vind het boek zeker wel een aanrader voor deze tijd! Er wordt zoveel van je verwacht dat het soms even nodig is om een stap terug te doen. En alleen al om bij jezelf na te gaan of je het druk hebt zal ik het boek gaan lezen!

Het boek ‘nooit meer te druk’ van Tony Crabbé is onder andere te koop bij bol.com voor €18,99

Heb jij het boek ‘Nooit meer te druk’ al gelezen?

Liefs,